• Clubhistorie

Voor de introductie van het korfbalspel in Krimpen aan den IJssel moet worden teruggegaan naar de dertiger jaren, toen men met met korfballen begon als buitenactiviteit van de gymnastieklessen. Met veel enthousiasme werd er gereageerd op deze nieuwe vorm van sport, die jarenlang op het schoolplein gespeeld werd. In 1948 werd er door een aantal fanatieke korfballers voor het eerst buiten de school om gekorfbald, hetgeen op 2 augustus 1949 leidde tot de oprichting van de:

Christelijke Korfbalvereniging Korfballen Ons Aller Genoegen

Nadat jarenlang op een aantal primitieve sportveldjes (zonder kleedhokjes) werd gespeeld, kreeg KOAG in 1962 voor het eerst een eigen veld met een eigen (grotendeels eigenhandig neergezette) clubgebouw aan de Verbindingsweg.

Tien jaar later verhuisde de vereniging naar het sportterrein aan de Olympiade, nu Driekamp geheten. Op deze lokatie is KOAG nog steeds gehuisvest.

Inmiddels kon ook tijdens de wintermaanden gewoon worden door gekorfbald, doordat in 1968 sporthal 'Groenendaal' in gebruik werd genomen.

In de jaren tachtig bloeide vooral het jeugdkorfbal in Krimpen op. Door het enorme enthousiasme en natuurlijk het nodige talent werden zeer goede resultaten behaald. Zo heeft het eerste aspirantenteam van KOAG een uniek record in Nederland behaald door maar liefst zeven maal achterheen veldkampioen te worden in de hoofdklasse van de afdeling Rotterdam.

12 maart 1988 - KOAG A1

2e plaats Nederlands Kampioenschap voor Aspiranten

• Landelijke hoogtepunten werden in 1983 (Nederlands Kampioen afdelingsjunioren) en in 1988 (tweede plaats Nederlands Kampioenschap aspiranten) bereikt. Ook het ledenaantal groeide enorm, zodat eind jaren tachtig het 300e lid kon worden verwelkomd.

In de jaren negentig werden er met name sportieve successen in de senioren geboekt. Het eerste team van KOAG promoveerde in het seizoen 1998-1999 zowel op het veld als in de zaal naar de overgangsklasse. Het tweede team van KOAG speelde in het seizoen 1996-1997 zelfs reserve hoofdklasse en is nu een vaste waarde in de reserve overgangsklasse.

Na een flinke dip in het ledenaantal begin jaren negentig (het ledenaantal naderde de 200), ging KOAG zich actiever met ledenwerving bezig houden. Dit leverde in 1999 voor de tweede keer in de geschiedenis het 300ste lid op, zodat we weer op het "oude peil" zitten. Het ledenaantal groeit nog steeds (op dit moment heeft KOAG ruim 300 leden) en binnen de vereniging worden tal van activiteiten georganiseerd. Zo kent de vereniging sinds enkele jaren een jeu de boules-afdeling, zijn er twee verstandelijk gehandicaptenteams actief en worden maandelijks een aantal jeugdactiviteiten georganiseerd.

1999 was een jubileumjaar voor KOAG. De vereniging bestond toen 50 jaar en dit is het gehele jaar met verschillende activiteiten gevierd en om het nog feestelijker te maken twee maal een kampioensfeest van het eerste.Op het slotfeest van het jubileumjaar werden o.a. de twee mensen die al 50 jaar lid zijn (dhr. van Walsum en Roel 't Hart) gehuldigd. Tevens werd een nieuw logo gepresenteerd, zodat KOAG met een modern logo de nieuwe eeuw is begonnen.

Ook kwam er in 1999 een nieuwe sporthal in Krimpen a/d IJssel. De oude vertrouwde Groenendaal (met z'n, door veel tegenstanders gehate, houten vloer) moest plaats maken voor een nieuwe sporthal aan de rand van Krimpen. De sporthal kreeg als naam "De Boog" en heeft gelukkig ook een houten vloer.

• Sporthal De Boog

• In de zomer van 2001 zijn er, na lang overleg met de gemeente, op het KOAG-terrein 2 kunstgrasvelden aangelegd, waardoor de accomodatie weer bij de tijd is.

In 2009 worden gesprekken gestart met de gemeente over een nieuwe locatie (niet de eerste keer), dit keer een multilocatie onderwijs en sport samen met het Krimpenerwaard College. Door een prima samenwerking (en natuurlijk veel inzet van KOAG) wordt in 2015 de nieuwe locatie in gebruik genomen. Uiterlijk in het voorjaar van 2017 neemt KOAG ook de nieuwe kunsgrasvelden (3 in totaal) in gebruik.